Børnehaven i Husum får meget mere plads

Lige nu er det en stor byggeplads, men om et års tid ser det hele meget anderledes ud for Husum Daginstitution.

Der bygges på Skoleforeningens matrikel i Klaus-Groth-Straße i Husum.

I foråret 2025 – altså om lige omkring et år – skal et nybyggeri stå klart, så børnehaven får mere plads.

Der bliver i alt 38 aldersintegrerede pladser på 600 kvadratmeter mere, end den tidligere pedelbolig, som lige nu huser 20 børn, råder over.

- Desuden forbereder vi det hele til, at der med tiden kan udvides med en gruppe mere. I første omgang bliver der bygget et skur, men så er forberedelserne gjort, så det hurtigt kan laves om til børnehave, hvis det skulle blive nødvendigt, siger Dirk Clausen, der er afdelingsleder i Skoleforeningens tekniske afdeling.

Og der bliver tale om en markant kvalitetsforbedring af Husum Daginstitution, når der i modsætning til nu bliver plads til garderobe, køkken og personalefaciliteter og dermed en opfyldelse af reglerne for nybyggeri i KiTa-loven.

Nybygningen ligger ikke blot på samme matrikel som skolen. Den kommer også til at hænge sammen med skolen – helt bogstaveligt talt.

Den kommer nemlig til at ligge mellem skolens hal, som den bygges op ad, og den nuværende børnehavebygning, som altså får lov at bestå, hvilket både er et »spørgsmål om ressourcer og bæredygtighed« og en selvfølge for Dirk Clausen:

- Vi river ikke bare ned for at bygge nyt. Der er god substans i den eksisterende bygning, en fin kælder og et nyt tag, og den viser, hvor vi kommer fra, siger han om den cirka 75 år gamle skolepedelbolig.

Mega spændende

At de nye kvadratmeter bliver bygget uden om den eksisterende bygning, betyder, at børnene går helt normalt i børnehave imens.

Eller i hvert fald så normalt, som det kan lade sig gøre, når gravkøer og andre store maskiner er i gang lige uden for vinduet.

- De synes, det er mega spændende for tiden. Endda førskolen kommer over og står ved hegnet og kigger, fortæller børnehaveleder Finja Andresen og fortsætter med et grin:

- Så vi siger til byggearbejderne, at de ikke må holde pause.

Børnene har kun en halv legeplads, der er nogle, der ikke er så glade for larmen, og der er en del indskrænkninger, når for eksempel det pludselig er nødvendigt at lukke for vandet, fortæller Finja Andresen, som priser sig lykkelig over at have »fleksible pædagoger«, der får det hele til at spille alligevel.

- Vi prøver at se muligheder i stedet for begrænsninger, siger hun om blandt andet muligheden for »at tage på flugt« fra byggelarmen.

Under ét tag

Og alle mulige former for eventuelle gener kan ikke få børnehavelederen til at blive træt af byggeriet, for hun glæder sig usigeligt over udvidelsen.

Husum Daginstitution, der er normeret til 100 børn, er lige nu spredt over flere enheder, blandt andet holder »udegruppen« til i forsamlingshuset i Hatsted ca. seks kilometer væk. Når den ny børnehave står klar, lukker gruppen i Hatsted, og børnene flytter til Husum.

- Vi bliver samlet, vi kommer sammen under ét tag, siger Finja Andresen, og selv om det ikke passer helt, så føles det i forhold til at have en gruppe i Hatsted sådan, når grupperne ved skolen og grupperne på Jebensweg kun ligger 550 meter fra hinanden.

- Det har især med Hatsted skabt en del udfordringer i personalegruppen, så det her vil øge kvaliteten, og vi kan aflaste hinanden på en anden måde. Trivslen for medarbejderne bliver definitivt meget bedre, siger Finja Andresen om nybygningen og fortsætter med strålende øjne:

- Der bliver plads til gode, pædagogiske initiativer og koncepter. Det glæder jeg mig til!

Styrelsen beslutter sig for mere åbenhed

På sit møde torsdag den 25. april besluttede Skoleforeningens styrelse at flytte to punkter, referatet af et møde, som nogle af styrelsesmedlemmerne har haft med driftsrådet, og forvaltningens samarbejde med driftsrådet, fra den lukkede til den åbne del af mødet.

Mine jævnaldrende på den anden side af grænsen

Det er en ordentlig flok førskolebørn, der er i Hiort Lorenzen Skolens Børnehave i Slesvig, men de 44 sydslesvigske børn var faktisk i undertal, da der den 19. marts var tre børnehaveklasser med i alt 60 børn fra Hærvejsskolen i Rødekro på besøg.

Byggeri udfordrer fleksibiliteten

Grundet sanering mangler en hel underetage på Store Vi-Vanderup Danske Skole. Der må derfor tænkes ud af boksen for at finde plads til at gå i skole.