Styrelsen gør klar til Fællesrådet

Skoleforeningens styrelse har på sit møde den 24. september drøftet flere emner, som skal til førstebehandling i Fællesrådet til november.

Et nyt fag i skolen, materialepenge og kontingent for Skoleforeningens medlemmer. Det er nogle af de ting, styrelsen havde oppe på sit seneste møde med henblik på at komme med en indstilling til Fællesrådet, som skal tage stilling til dem.

Det ny fag er håndværk og design, som på sigt erstatter fagene håndarbejde og sløjd.

Det sker, fordi sløjd og håndarbejde efterhånden er blevet udfaset i det danske system, og derfor har skoleforvaltningen siden 2020 arbejdet hen imod at erstatte dem med »håndværk og design« i grundskolens fagrække.

Skolechef Søren Neess Priisholm præsenterede kort Styrelsen for planerne, og der blev nikket ja uden ret megen snak, så nu er emnet klar til førstebehandling i Fællesrådet.

Materialepenge

Med hensyn til materialepengene har Skoleforeningen i 2024 slået fast, at værdien af det, der udleveres eller stilles til rådighed for eleverne, er »langt over det beløb, vi opkræver«, som det hedder i oplægget.

Skoleforeningen har i årevis fastholdt en årlig betaling på mellem 25 og 35 euro for materialer som for eksempel mapper, hæfter, kopiark, arbejdsbøger og hvad, der ellers bruges i undervisningen, men da både fællesråd og samarbejdsråd ifølge direktør Lars Kofoed-Jensen »før har nævnt materialepenge som et sted, vi kan hente flere penge«, fremlagde han flere forslag til, hvordan det kan gøres.

Set i lyset af Skoleforeningens aktuelle økonomiske situation mente direktøren, at:

- Det vil være forkert ikke at vende den sten, der hedder materialepenge med Fællesrådet.

En fordobling af materialepengene gældende fra skoleåret 2025/2026 ville øge Skoleforeningens indtægter med ca. 163.000 euro, men hvor meget og hvor lidt, der opkræves fra hvornår, er nu op til Fællesrådet. Også det emne førstebehandles på det kommende fællesrådsmøde.

Kontingent

Det samme gør sig gældende for fremtidens kontingentopkrævning.

Med nye vedtægter er der indført kontingent for Skoleforeningens medlemmer, men hvis man skulle undre sig over ikke at have fået en opkrævning, skyldes det, at kontingentet lige nu er nul euro for alle medlemmer.

Styrelsen lægger i sin indstilling til Fællesrådet op til, at det fortsætter sådan for obligatoriske medlemmer - altså alle med forældremyndighed over et barn i en af Skoleforeningens institutioner, mens andre, der har lyst til at være medlem, vil blive bedt om at betale et vist beløb.

Styrelsen foreslår 50 euro for ikke-obligatoriske medlemmer med stemmeret (kan man være en ekstra periode, efter sidste barn er gået ud af skolen) og for støttemedlemmer (som ikke har stemmeret), mens man i forlængelse af sin skolegang (typisk under 25 år) kan nøjes med det halve - og fortsat have stemmeret.

Styrelsen regner ikke med, at der vil være glødende interesse for at være medlem, når man ikke længere har noget med skolesystemet at gøre, men nu er muligheden der i hvert fald.

Ifald Fællesrådet nikker ja til, at ikke-obligatoriske medlemmer skal betale kontingent, vil Styrelsen pålægge sig at udarbejde retningslinjer for, hvad pengene skal bruges til,

Det kommende fællesrådsmøde afholdes den 21. november.

En anderledes, aktiv dag

De nye gymnasieelever på Duborg-Skolen har haft ryste-sammen-dag med en hel masse aktiviteter, der ikke ligner normalt skolearbejde.