Skoleforeningen ristet af sine egne elever

Til årets udgave af Fremtidsfabrikken blev mindretallets organisationer »roastet« – også Skoleforeningen.

Onsdag den 16. oktober fandt Fremtidsfabrikken ’24 sted på Flensborg Bibliotek.

Formålet med Fremtidsfabrikken, som SdU står bag, har siden starten i 2019 været at give mindretallets organisationer et indblik i de unges verden og samtidig give de unge en platform for selv at reflektere over deres liv i det danske mindretal.

Fremtidsfabrikken har forskellige rammer fra gang til gang, og i år var der under overskriften »Roastmasters Edition – Sydslesvig – hva’ ka’ du?« lagt op til, at de unge fra skolernes Sydslesvig-Crews i et såkaldt »roast« kom med deres fordomme om og forforståelser af mindretalsorganisationerne.

Det skulle ske i bedste speeddating-stil, hvor de unge læssede nogle »statements«, de havde fundet frem til tidligere på dagen, af over for organisationernes respektive repræsentanter, hvorefter der var tid til at snakke, komme i dialog og måske afklare eventuelle misforståelser.

Dårlig økonomi

Det var kendetegnende for talelysten i de forskellige grupper, at når eleverne først var kommet i gang, gik det hele meget lettere, og så kom der en del på bordet.

Blandt det, der blev sendt i Skoleforeningens retning, var emner som Skoleforeningens skrantende økonomi og dens følger, blandt andet aflysning af »alt det sjove« som atletikdage og rundboldstævner.

Er det også økonomien, der gør, at eleverne stadig skal sidde på stole fra forrige årtusinde, og hvorfor går det hele egentlig så langsomt i Skoleforeningen?

Der blev tillige sat spørgsmålstegn ved, om det nu også er så nødvendigt at starte skoledagen så tidligt, når særligt de store elever faktisk slet ikke er vågne endnu, og det blev pointeret, at godt nok lærer man dansk i skolen, men man snakker tysk, når man har fri.

Flæskesteg og fremtid

Skoleforeningens to udsendte, kommunikationschef Daniel Dürkop og pædagogisk konsulent på Skolekontoret Henrik Kristensen, svarede på spørgsmål, forklarede og forsvarede efter bedste evne, og umiddelbart lod det til at være til alles tilfredshed.

Ved alle ni stationer, som grupperne kom rundt til, skulle organisationernes repræsentanter udvælge dagens bedste roast, som efterfølgende indgik i afstemningen om at være dagens bedste.

Fra Skoleforeningen valgtes en roast, der efterlyste mere relevant og livsdueligt indhold i undervisningen med sætningen:

»Skoleforeningen: Hvor børnene lærer at stave ‘flæskesteg’, men de lærer ikke at stave ‘fremtid’«.

Vinder med 33 procent af stemmerne blev roastet om Dansk Centralbibliotek for Sydslesvig:

»I har så få besøgende, at bøgerne overvejer at starte en selvhjælpsgruppe«.

Eleverne skal informeres – og det bliver de

Der er ingen, der bliver fremhævet frem for andre, når de unge sydslesvigere skal vejledes omkring deres fremtid. Alle muligheder bliver lagt på bordet, siger Skoleforeningens konsulent for Uddannelse og Job.

Motionsdagen er lagt i elevhænder

På A. P. Møller Skoler er det eleverne på 12. årgangs idrætsprofil, der arrangerer motionsdagen før efterårsferien for resten af skolen.

Kampen om gymnasieeleverne

Skal Skoleforeningen lade gymnasier fra Danmark komme på charmeoffensiv i Sydslesvig? Det mener en forælder. Styrelsen vedtager kompromis.