Skoleforeningen ejer stadig ikke Vesterled

Den 28. september var der årsmøde på Lejrskolen Vesterled i Vestjylland. En god dag med enkelte ejendomsknaster.

Årsmødet lokker altid med store rødspætter på middagsmenuen, men selv om de er virkelig store og virkelig lækre, behøver Lejrskolen Vesterled nu ikke noget særligt for at betage sine gæster. Det klarer stedet med sine smukke omgivelser og badet i det særlige lys, man oplever i nærheden af havet, helt af sig selv.

Måske har der ikke været gjort reklame nok. Måske har de sædvanlige årsmødedeltagere meget andet om ørerne, men faktum er, at der gerne er dobbelt eller tre gange så mange som de omkring 25 deltagere, der i år havde fundet vej til en af de sidste klitrækker små ti kilometer syd for Hvide Sande.

De havde nu både appetitten og humøret i behold, og årsmødet blev derfor holdt med god, positiv stemning. Og det, selv om der faktisk er noget bøvl, som man endnu ikke har styr på, som formand Carsten Dalgaard kunne berette om i vanlig skæmtende stil.

Ingen ejendomsdom

Da Vesterled sidste år under en god blanding af højtidelighed og festivitas skiftede ejer, så stedet ikke længere hører under Grænseforeningens Kreds 21 (Ringkøbing Amt) og Kreds 22 (Ribe Amt), men under Skoleforeningen, som i forvejen står for driften, troede man, at »det var det«.

Men det skulle vise sig at være en noget mere omstændelig omgang end antaget.

For, for at overtagelsen kan fuldbyrdes, skal der afsiges en »ejendomsdom« - og det er ikke sket endnu, fortalte skolechef Søren  Neess Priisholm, som repræsenterer Skoleforeningen i Vesterleds bestyrelse.

- Om det er Ejendomsstyrelsen, der er bagud, ved vi ikke. Men fakta er, at der ikke er afsagt dom. Vi støtter selvfølgelig fortsat op, så sagen kan afsluttes, lovede han.

Han lovede også, at Vesterled trods Skoleforeningens skrantende økonomi ikke er truet, lige som ingen andre institutioner er det, dog vil det nok vare lidt, før de planlagte renoveringer kan blive gennemført.

Indtil ejerforholdet er kommet på plads sådan rent tingbogsmæssigt, fortsætter den nuværende bestyrelse, der fortsat står som ejer og i denne brydningsperiode derfor også skal have lavet et nyt årsregnskab, sagde Carsten Dalgaard, men heller ikke det bøvl skulle have lov at ødelægge dagen, der som Vesterled byder, igen var en god en af slagsen.

Godt nyt om kedelig sag

Ud over de så omtalte og roste rødspætter, den efterfølgende rødgrød, lagkagen, som aldrig mangler, men som madmor Henriette Christiansen på grund af mangel på creme havde improviseret sig frem til en lækker lyserød udgave af, bød dagen på masser af sang og et billedforedrag af Lisbeth Bredholt Christensen, der fortalte om Mikkelberg og dets ene stifter Henry Buhl, der i år kunne være fyldt 100 år.

Der var også godt at berette fra formanden, som kunne fortælle, at en mangeårig »kedelig sag« nu ser ud til at være løst.

- Det drejer sig om vores alders-tegne nedsivningsanlæg, som så absolut ikke på nogen som helst måde er optimalt i sin udformning og virkemåde, sagde Carsten Dalgaard.

-  Vi har jo hele tiden håbet, at vi kunne trække sagen i langdrag, og knagme om ikke vores træghed i år blev belønnet, idet Ringkøbing-Skjern Kommune har valgt at udstede en generel dispensation til alle ældre anlæg af ubestemt type og med ukendt anlægsår, sagde formanden og tilføjede:

- Nok, fordi det fortsat ser ud til, at den kommunale kloakeringsplan bliver rullet ud i vores område i 2028.

Sydslesvigsk ambassade

Og så var der også lidt af en fornem overraskelse, da tidligere formand for Grænseforeningen i Lemvig og Omegn, Kurt Kjærside, overdrog et Sydslesvig-flag, han havde fundet i gemmerne, til Vesterled.

Og Carsten Dalgaard tog imod det med kyshånd, for hvor passer det store gule flag med de to blå løver bedre hen end på »den sydslesvigske ambassade i Danmark«?, som han sagde.

Vesterled huser hvert år flere end 900 børn på lejrskole og sommerlejr - i år var det 959.

Årsmødet holdes altid den sidste lørdag i september, og næste gang bliver dermed den 27. september 2025.

En anderledes, aktiv dag

De nye gymnasieelever på Duborg-Skolen har haft ryste-sammen-dag med en hel masse aktiviteter, der ikke ligner normalt skolearbejde.

Styrelsen gør klar til Fællesrådet

Skoleforeningens styrelse har på sit møde den 24. september drøftet flere emner, som skal til førstebehandling i Fællesrådet til november.