Nomernes far tryllebandt sit publikum

Forfatter og tegner Jan Kjær har været på besøg i Sydslesvig. Hans sidste stop var Hiort Lorenzen-Skolen, hvor festsalen var fyldt af begejstring.

Hvis du nogensinde bliver spurgt, om du vil til et foredrag med Jan Kjær, behøver du ikke at overveje dit svar. Bare sig ja med det samme - og tag endelig børnene med.

Den følelse er der sikkert mange, der sidder tilbage med, efter forfatter og tegner Jan Kjær den 10. og 11. september var på besøg i Sydslesvig.

På førstedagen lagde han vejen forbi Cornelius Hansen-Skolen og Læk Danske Skole, og dagen derpå gik turen til Jens Jessen-Skolen i Flensborg og til sidst Hiort Lorenzen-Skolen i Slesvig.

Her blev skolebibliotekar Dagmar Paulsen meget glad, da Center for Undervisningsmidler (CfU) spurgte, om skolen var interesseret i at få besøg af Jan Kjær, og hun gik straks i gang med at forberede eleverne på besøget.

Blandt andet bestilte hun masser af Jan Kjærs bøger på Dansk Central Bibliotek og udstillede dem i sit »Forfatterskab«, hvor eleverne præsenteres for skiftende forfattere og deres bøger.

Mange af Hiortens elever var nu i forvejen godt bekendt med Jan Kjær - eller i hvert fald dele af hans forfatterskab.

- Her på biblioteket er han nok mest kendt for sine Nomer-bøger, som eleverne er meget glade for at læse, fortæller Dagmar Paulsen.

Stjernestøv

Og nu kom han så. Forfatteren, der ikke er en hvilken som helst forfatter, som det hurtigt gik op for eleverne i 4.-6. årgang, der sammen med elever fra Gottorp-Skolen og Husum Danske Skole sad bænket i festsalen på Hiort Lorenzen-Skolen.

Jan Kjær har udgivet 73 bøger, er oversat til 14 sprog og udgivet i 15 lande, og der er lavet film og teaterstykker over hans bøger.

Og godt nok er han ikke berømt i sin hjemby, som en af elverne spurgte ham om, men han er faktisk alligevel lidt en stjerne.

Det skulle der ikke mere end en tegning til at slå fast. En tegning fra dengang, Jan Kjær arbejdede for Lego og blandt andet »lavede det her«, som han sagde, inden han viste tegningen på storskærmen.

Da et par legofigurer bag det velkendte StarWars-logo tonede frem, lød et kollektivt »WAUW!« fra salen.

Så havde Jan Kjær ligesom fanget sit publikum - og her blev det.

Bag forfatteren

Ved hjælp af små filmklip, tegning med et par af publikummerne, levende, oplysende, spændende, sjove og inddragende fortællinger om, hvordan han blev tegner og forfatter, om de tre bedste ting ved det og om, hvordan han arbejder, kom Jan Kjær ikke blot igennem sin historie, han tryllebandt sine tilhørere i en time.

Modsat mange af sine kolleger, vælger Jan Kjær ikke at læse op af sine bøger, og det er helt bevidst.

- Det er jo ikke mig, der skal læse dem. Det kan man gå hjem og gøre. Jeg vil hellere fortælle om tingene bag, sagde han, da han havde sat sit navnetræk på en seddel fra den sidste af de mange autografivrige elever.

Det er anden gang, Jan Kjær med stor succes har hilst på danske elever i Sydslesvig. Hans besøg er muliggjort med støtte fra kunst.dk, som CfU har ansøgt om økonomisk hjælp til »Levende litteraturmøder for børn og unge«.

Ud af skallen og i gang med livet

Efter en svær start på karrieren, hvor Doreen Seidler følte sig nedbrudt og usikker, fandt hun i Skoleforeningen den støtte og tryghed, hun havde brug for til at genopbygge sin selvtillid og finde glæde igen.

Den helt store læsedag for hele skolen

Jes Kruse-Skolen havde en god dag med læsning og produktion af pop-up-bøger på kryds og tværs af klasser og aldersgrupper.

En weekend, to sprog, mange oplevelser

I den første weekend af skolernes efterårsferie kan familier mødes på tværs af grænsen, når SSF, Grænseforeningen og Jaruplund Højskole inviterer til sprogfestival.