Jes Kruse-eleverne fejrede demokratiet

Den 5. juni fyldte Danmarks grundlov 175 år. Jes Kruse-Skolen fejrede grundlovsdag med fokus på demokrati og rettighed

Når der er en anledning til at bytte rundt, lave om og tænke nyt i undervisningen, griber Jes Kruse-Skolen den gerne.

Læring på en anden måde end den gængse lærer-elev-undervisning i klasseværelset er gerne set, og den 5. juni var der en sådan anledning.

Da var det grundlovsdag og oven i købet en jubilæumsdag, for det er i år 175 år siden, den danske grundlov fra 1849 så dagens lys.

- Vi vil gerne have noget innovativ undervisning. Dagen var allerede sat af i kalenderen, og da vi fandt ud af, at det er jubilæumsår for grundloven, var vi sikre på, at sådan en dag her skulle vi da have, sagde sagde lærer Anette Taebel, der viste rundt.

Så denne onsdag anno 2024 beskæftigede hele skolen sig med grundloven. Og det på vidt forskellig vis. Fra de basale oplysninger og forklaringer i indskolingen over dannelse af egne partier og gennemførelse af valg i 7. klasse til poetryslam og beskidt valgkamp i 10. klasse.

- Demokratiforståelse er vigtig at formidle til de unge. Og de går helt vildt op i det!, sagde Anette Taebel.

Grundlovsjeopardy og Y4Y

Det havde hun tydeligvis ret i. Alle steder, man kunne stikke hovedet ind, summede det af virkelyst. Med streg under lyst.

I planlægningen havde Anette Taebel og hendes kolleger fundet frem til, at man »kan lave hvad som helst på demokratisk vis«, og blandt eleverne blev der virkelig gået til den, arbejdet hårdt, snakket demokrati og rettigheder, gransket i egne holdninger og tænkt ud af boksen.

For hvordan laver man egentlig en demokratisk kortfilm og gør op med højreekstremistiske ytringer uden at vise selvsamme. Hvem vinder i Grundlovs-jeopardy? Og må gamle mennsker også stemme på You for Youth?

Sidstnævnte er et parti grundlagt i 10. klasse, der blandt andet går ind for gratis Spotify, så det er sjovere at læse til eksamen, offentlig transport under mottoet »mere fritid, færre udgifter«, og som lægger op til diskussion om, hvornår skoledagen skal begynde. Og lige til en orientering, så må alle stemmeberettigede uanset alder stemme på Y4Y - det er derfor, det hedder YOU for Youth, er forklaringen.

1. klasse havde en travl grundlovsdag, der først bød på en tur i Wahl-O-Mat’en og et efterfølgende Europavalg, så grundlæggelse af egne partier ud fra elevernes mål, værdier, fremtid og og ønsker, overvejelser om økonomien og hvilke områder, man vil bruge den udleverede million til, udarbejdelse af valgplakat og slogan og til sidst et valg mellem de nygrundlagte partier.

Dagen efter stillede skolen i øvrigt op til fotografering i forbindelse med initiativet #IchStehAuf, der skal gøre opmærksom på vigtigheden af demokrati og mangfoldighed (billedet t.v.).

Gør et hop...og du er i job

I Oksevejens Daginstitution har børnene været på arbejde stort set hver dag i to måneder. Og det har været en ubetinget succes.

Christianslyst udsolgt og med nyt team

Christianslyst er midt i en sund udvikling. I 2024 er der næsten udsolgt, og mange nye medarbejdere hjælper med at løfte opgaven.

På Cornelius var Europeada på bordet

I disse dage dyster europæiske mindretal mod hinanden i EM-turneringen Europeada. I den rigtige turnering sker det i fodbold. På Cornelius Hansen-Skolen var det i bordfodbold.