Helene er god - og det er de andre også

Skoleforeningens orkestertilbud, SKURK, har nu bestået i 12 år og gjort musikken til en levevej for flere af orkestrets medlemmer. Det er bare ikke alle, der har fjernsyn på.

Det var ikke blot en sydslesviger, der vandt årets udgave af sangkonkurrencen X Factor. Vinderen, Helene Frank, er også mangeårigt medlem af Skoleforeningens Underholdningsorkester, SKURK.

Det ledes af Bente Stenger, som fulgte Helene Frank tæt i både fjernsyn, i X Factor-studiet og pr. sms, og orkesterlederen er stolt. Men ikke kun af X Factor-sangerinden, som er kommet i søgelyset med »sin flotte og suveræne deltagelse i X Factor«.

Bente Stenger er nemlig stolt af alle sine musikalske talenter og over det, hun og SKURK har kunnet give mange flere unge med på vejen.

- Vi har jo faktisk en håndfuld unge mennesker, som begyndte i SKURK for år tilbage, og som lige nu uddanner sig til en professionel karriere med »musik« som fortegn, siger Bente Stenger.

- De er naturligvis ikke så synlige som Helene, da der ikke er »fjernsyn på«, men deres interesse for musikken og Skoleforeningens orkestertilbud har helt sikkert været en afgørende ramme for dem alle til at kunne udvikle deres talent, og for den enkelte til at se en mulighed for at gøre musikken til en levevej - og så spiller de faktisk stadig med i SKURK.

Bruger musikken

I rækken af »stille talenter« er Rebecca Beland, som fandt ud af, at hun faktisk gerne vil spille musik, efter hun for nylig blev optaget på Folkemusiklinjen på konservatoriet i Esbjerg.

Og der er Philipp Möllgaard, som nu går på solistklassen med klassisk slagtøj på Syddansk Musikkonservatorium i Odense.

- Det gør man kun, når man virkelig kan noget, siger Bente Stenger.

- Vi har også lige nu tre unge i orkestret, som læser til lærer og som helt sikkert kommer til at bruge musikken pædagogisk på en eller anden måde i deres fremtidige skoleliv. For ikke at tale om alle de unge, som ganske vist læser helt andre ting end musik, men som - er jeg overbevist om - trækker på mange kvalifikationer opnået ved mange års instrumental- og orkesterspil.

Man har mulighed for at høre, hvor dygtige, de mange dygtige musikere og vinderen af X Factor er, når SKURK spiller koncert på A. P. Møller Skolen den 22. juni kl. 19.

Gør et hop...og du er i job

I Oksevejens Daginstitution har børnene været på arbejde stort set hver dag i to måneder. Og det har været en ubetinget succes.

Christianslyst udsolgt og med nyt team

Christianslyst er midt i en sund udvikling. I 2024 er der næsten udsolgt, og mange nye medarbejdere hjælper med at løfte opgaven.

På Cornelius var Europeada på bordet

I disse dage dyster europæiske mindretal mod hinanden i EM-turneringen Europeada. I den rigtige turnering sker det i fodbold. På Cornelius Hansen-Skolen var det i bordfodbold.