Fejrer det gode naboskab med åbent hus

Den 16. oktober inviterer Ungdomskollegiet og Villa Paletti til fælles åbent hus på Marienhölzungsweg.

I det store hele er det dansk-tyske naboskab i grænselandet generelt godt. I det helt små på en vej i Flensborg er det ualmindeligt godt.

Det vil Ungdomskollegiet og Villa Paletti, der bor i henholdsvis nummer 66 og nummer 68 på Marienhölzungsweg gerne sætte en tyk streg under, så derfor inviterer de to institutioner til fælles åbent hus.

I mange år havde Ungdomskollegiet »en vild grund« som nabo, fortæller forstander Allan Pedersen. Så en dag fik nogen øjnene op for grunden, og der blev etableret et ungdomspsykiatrisk dagtilbud, og da det blev indviet, gik han ind og sagde goddag.

Allerede dengang fandt de to institutioner ud af, at de »da kan samarbejde«, og Allan Pedersen og Villa Palettis cheflæge, Hauke Staats, har haft mangt en god snak, siden de blev naboer, og sammen finder de »små ting at samarbejde omkring«.

- For eksempel, da bagsiden af vores garager blev malet, eller at de kommer over og bruger vores musikrum, når vores unge er i skole. Og så har vi en fælles hjertestater, som står i skellet mellem vores to matrikler, fortæller Allan Pedersen og smiler:

- Det er bittesmå ting i hverdagen.

Det vil de to institutioner gerne fejre, og de vil gerne gøre det sammen med nabolaget og de mange andre, der går forbi på vej en tur i skoven og måske undrer sig, tænker over eller er nysgerrig på, hvad det er, der ligger derinde i nummer 66 og 68.

Så nu åbner de dørene for alle interesserede.

- Vi laver en kop kaffe, Villa Paletti en pølse, og så står vi klar med et par medarbejdere og beboere og byder folk velkommen, siger Allan Pedersen.

Det åbne hus finder sted onsdag den 16. oktober kl. 13-16.30.

Kampen om gymnasieeleverne

Skal Skoleforeningen lade gymnasier fra Danmark komme på charmeoffensiv i Sydslesvig? Det mener en forælder. Styrelsen vedtager kompromis.

En dag i et andet univers

Tirsdag den 2. oktober åbnede oplevelsesparken Universe Science Park i Nordborg dørene for en masse skoleklasser, der gennem oplæg, workshops og fri leg skulle helt tæt på naturvidenskab og opleve, hvordan de sjove aktiviteter i Universe kan relateres til medarbejdernes arbejde i Danfoss.

Matemat1k er også bogstav3r

Kan du ikke læse i dansk eller tysk, kan du heller ikke i matematik, påpeger naturfagslærer. Men også i naturfagene er der masser af hjælp at hente.