Et eventyr med ordtrolden

Forfatteren Maria Rørkær var i sidste uge på besøg hos børn i Tønning og Bredsted.

Et eventyr med ordtrolden

En nat bliver Anton stukket af ordtrolden. Og pludselig kommer han til at gentage alle ord, der har med dyr at gøre. Heldigvis kan bedstefar hjælpe og sender Anton af sted på et eventyr for at finde en modgift.

Bogen »Ordtrolden« er skrevet af forfatteren Maria Rørkær. Hun var forleden på besøg på den sydslesvigske vestkyst for at læse op af sin bog til førskole- og indskolingselever i Tønning og Bredsted.
- Vi er rigtig glade for at kunne få Maria Rørkær ned til Sydslesvig, siger Runa Pedersen fra Skoleforeningens Center for Undervisningsmidler, som har stået for de to arrangementer.

Særlig tilbud

- For os har det været vigtigt at få et særligt tilbud til eleverne uden for de store mindretalscentre. Til efteråret planlægger vi to yderligere arrangementer, fortæller hun.

I Bredsted mødte Maria Rørkær nogle godt forberedte børn. De bombarderede hende nærmest med spørgsmål som for eksempel, hvordan man bliver forfatter, og hvorfor hun netop skriver børnebøger.

- Allerede som barn har jeg fortalthistorier til mine søskende. Jeg har altid elsket at bruge min fantasi, og da jeg selv fik børn, var det helt naturligt at begynde med at skrive børnebøger, svarede Maria Rørkær.

Under hele oplæsningen sørgede hun for at have fat i børnene ved at aktivere dem til at være med. Efter oplæsningen sang hun sange med børnene og legede ordlege.
Det var et arrangement, hvor leg og læring gik op i en højere enhed.

Gør et hop...og du er i job

I Oksevejens Daginstitution har børnene været på arbejde stort set hver dag i to måneder. Og det har været en ubetinget succes.

Christianslyst udsolgt og med nyt team

Christianslyst er midt i en sund udvikling. I 2024 er der næsten udsolgt, og mange nye medarbejdere hjælper med at løfte opgaven.

På Cornelius var Europeada på bordet

I disse dage dyster europæiske mindretal mod hinanden i EM-turneringen Europeada. I den rigtige turnering sker det i fodbold. På Cornelius Hansen-Skolen var det i bordfodbold.