Den helt store læsedag for hele skolen

Jes Kruse-Skolen havde en god dag med læsning og produktion af pop-up-bøger på kryds og tværs af klasser og aldersgrupper.

Sidste år begyndte Jes Kruse-Skolen i Egernførde at fejre FNs Internationale Læsedag.

Da den i år faldt på en søndag, besluttede skolen sig for at give den et andet navn og bare kalde den »Den store læsedag«.

Den blev holdt mandag den 16. september og var en fælles dag for hele skolen fyldt af læseaktiviteter og med læselyst i centrum.

De godt fire en halv timers læsedag så således ud:

* Der var læsefællesskaber, hvor de store elever læste for de små, for eksempel læste 9.-10. klasse for 1.-2. klasse, 8. klasse for 3. klasse osv. rundt omkring på skolen.

* Efterfølgende holdt eleverne litteratursamtaler om blandt andet yndlingspersonen og yndlingsstedet i det, der var blevet læst.

* Så stod den på krea-workshops med pop-up-bøger eller produktion af pop-up-bøger for hele skolen.

* Der var »booktalks« i klasserne om de læste bøger, og bogkasserne bliver i klasserne, så eleverne fortsat kan læse i bøgerne, som de har hørt deres kammerater fortælle om.

* Pop-up-bøgerne blev udstillet i aulaen.

* Den sidste time blev brugt på hyggelæsning for de store rundt omkring på skolen, i skolegården, på skolebiblioteket - bare over det hele.

- Læsedagen var en god dag. Det var godt og hyggeligt at lave pop-up-bøger. Man kunne chille lidt og var sammen med elever fra andre klasser, var Paula, Bela, Frida fra 7. klasse efterfølgende enige om.

Ud af skallen og i gang med livet

Efter en svær start på karrieren, hvor Doreen Seidler følte sig nedbrudt og usikker, fandt hun i Skoleforeningen den støtte og tryghed, hun havde brug for til at genopbygge sin selvtillid og finde glæde igen.

Nomernes far tryllebandt sit publikum

Forfatter og tegner Jan Kjær har været på besøg i Sydslesvig. Hans sidste stop var Hiort Lorenzen-Skolen, hvor festsalen var fyldt af begejstring.

En weekend, to sprog, mange oplevelser

I den første weekend af skolernes efterårsferie kan familier mødes på tværs af grænsen, når SSF, Grænseforeningen og Jaruplund Højskole inviterer til sprogfestival.